طراحي فضاي آموزشي 3 : يک مدرسه موفق در طراحي فضاي آموزشي و عملکرد محيطي بايد به صورت يک جامع مشارکتي عمل کند در بسياري از مدارس که در طراحي يک فضا مانند کلاس درس – کتابخانه و …. بر اساس اصول فرهنگي که مورد پذيرش مردم منطقه است بايد عمل شود و در نتيجه حس مشارکت و رغبت بيشتري را در بين استفاده کنندگان بر مي انگيزد.


طراحي فضاي آموزشي 3


در طراحي فضاهاي آموزشي دو مورد اساسي وجود دارد که نقش بسيار مهمي را در چگونگي طراحي اين فضاها بازي مي کند و آن دو مورد که يکي جنسيت افراد استفاده کننده از فضا و ديگري مقطع تحصيلي افراد استفاده کننده مي باشد اصول کلي فکر يک طراح را براي طراحي مشخص مي کند.


جهت اجاره کلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.


بخش فرهنگي-رفاهي


1.كتابخانه:


اتاق هاي مطالعه فردي:


در ساختمان برخي کتاب خانه ها مکان هايي جهت مطالعات انفرادي محققان در نظر گرفته مي شود. برخي از پژوهشگران و محققان در رشته هاي مختلف گاهي موفق به دريافت “فرصت هاي مطالعاتي” در داخل و يا خارج از کشور مي شوند و اينگونه فضا ها ميتواند براي اين دسته افراد بسيار سودمند باشد.


تجهيزات


تجهيزات اين اتاق عبارتست از ميز کار و صندلي،ميزکامپيوتر،صندلي راحتي و… که مساحت ان بيشتر تابع رتبه ي علمي پژوهشگر مي باشد.اين اتاق ها مي تواند از سمت شمال و يا شرق نورگيري شود ولي وجود پرده حتما اامي ست.نور مصنوعي نيز بايد به صورت يکنواخت و بدون ايجاد سايه باشد.


مصالح


مصالح اين اتاق بايد از مصالحي که به خوبي جاذب صوت مي باشند ساخته شود تا سر و صدا هاي احتمالي خارج وارد اين فضا نشود.اين اتاق ها به علت حجم نسبتا کم ، بايد از تهويه مناسبي برخوردار باشد.


رنگ


براي رنگ اين فضا بايد سعي شود که از رنگ هاي ملايم مثل کرم استفاده شود تا در اثر مطالعات طولاني مدت ايجاد خستگي در فرد نکند.


مکان يابي اين اتاق ها بهتر است در فضا هايي باشد که رفت و امد کمتري در ان مکان ها صورت مي گيرد تا هر چه بيشتر از سرو صدا در امان باشد.


سالن مطالعه:


محلي براي مطالعه دانشجويان بخصوص در مورد کتب مرجع و يا فيش برداري از کتب متعدد مي باشد.ابعاد اين فضا بر اساس ميز و صندلي ان تعيين ميگردد.نکته مهم در زمينه ميز و صندلي ها،عدم ديد مستقيم افرادي که در دو طرف ميز نشسته اند نسبت به هم مي باشد. ديد مستقيم از ميزان تمرکز مي کاهد.


نور


نور اين فضا بايد به صورت مصنوعي تامين گردد و در اکثر موارد علاوه بر نور گيري از سقف،از طريق چراغ هاي مطالعه نيز نورگيري انجام مي شود.نکته مهم باز هم عدم ايجاد سايه مي باشد.


اتيک بودن اين فضا بسيار مهم مي باشد.زيرا سر و صدا و رفت و امدهاي بي مورد اصلي ترين عوامل برهم ريختن تمرکز افراد استفاده کننده مي باشد.


کف سالن مطالعه و به طور کلي کتابخانه بايد از مصالحي باشد که حرکت صندلي،رفت و امد و… ايجاد صداي مزاحم نکند.


اتاق نوار خانه:


اين اتاق محلي براي نگهداري نورهاي اموزشي مورد نياز دانشجويان ميباشد که عامل تعيين کننده در اين فضا،قفسه هاي نوار ها مي باشد.در اين فضا مي تواند از يک سيستم صوتي جهت تکثيرو… نيزاستفاده کرد ا اهميت اتيک بودن فضاي اين اتاق بيش از پيش مطرح مي گردد.امروزه از اتاق ارشيو نوار به عنوان ارشيو سي دي ،دي وي دي و… نيز استفاده ميشود.


محل برگدان:


براي جست و جو و يافتن سريع و راحت کتاب در کتابخانه ها،از يک سري کد که بر اساس روابط خاصرشته کتابداري طراحي مي شود،استفاده مي گردد.اين کدها در محل هايي به نام برگه دان نگهداري ميگردد که خود به


سه شيوه طبقه بندي ميگردد:


1.بر اساس موضوع:با دانستن موضوعي که در پي تحقيق در مورد ان هستيم ميتوانيم نام کتاب را پيدا کنيم.


2.بر اساس نام پديد اورنده:اگر در مورد کتابي نام نويسنده يا مولف ان کتاب را بدانيم،با کمک شابک کتاب ميتوان به راحتي ان را يافت.


3.بر اساس نام کتاب: جست و جو بر اساس نام کتاب صورت ميگيرد.بدين معنا که اين قسمت بر اساس نام کتاب نظم دهي شده اند.بر اساس دسته بندي بالا،سه دسته قفسه و يا برگه دان خواهيم داشت.هرچند که امروزه اکثر کتابخانه ها به سيستم جست و جوي پيشرفته کامپيوتري مجهز شده اند اما هنوز هم قسمت برگه دان،از فضا هاي مربوط به کتابخانه ها مي باشد.در اين قسمت بايد فضايي جهت نوشتن کد هاي يافته شده ،مکاني جهت قرار دادن فيش و… در نظر گرفته شود.اين قسمت بايد از نور يکنواخت مصنوعي مناسبي برخوردار باشد.از انجا که رفت و امد در اين قسمت زياد است،بهتر است اين قسمت را در فضا هاي کم اهميت تر کل کتابخانه قرار داد تا سر و صدا هاي ايجاد شده و رفت و امد ها،بر روي فضا هاي اصلي مانند سالن مطالعه تاثير منفي نگذارد.


مخزن كتاب:


محل نگهداري کتاب هايي که بر اساس کد هاي توضيح داده شده منظم شده و در قفسه هاي مربوطه نگهداري مي شوند.عامل اصلي در فضا سازي مخزن کتابخانه،وجود قفسه هاي نگهداري کتاب و راه رو هاي ارتباطي بين انهاست.


اين قسمت نبايد در معرض نور طبيعي باشد.چراکه نور طبيعي و گرد و غبار موجب فرسايش زودتر کتب مي شود.


تهويه اين بخش نيز بايد مطلوب بوده تا عمر مفيد کتاب هاي نگهداري شده افزايش يابد.


محل متصدي:


اين مکان بايد نسبت به سالن اصلي ديد داشته و به قسمت مخزن نيز دسترسي مناسب داشته باشد.در نظر گرفتن يک پيش خوان براي جدا کردن بخش سالن مطالعه با قسمت متصدي و مخزن بسيار موثر و مفيد است.


دربخش استقرار متصدي،وجود ميز و صندلي،محل قرار دادن کارت هاي عضويت،برگه امانت کتاب، دفتر ثبت ورود و خروج کتاب و… از ضروريات است.


در بيشتر موارد از نور مصنوعي يکنواخت جهت روشنايي اين فضا استفاده مي کنيم و بايد توجه داشت که مساحت ان بر اساس تعداد کتاب دار هاي مورد نياز مشخص مي گردد.


نماز خانه:


الف. وضو خانه:


از فضا هاي جنبي نمازخانه محسوب مي شود.در ان بايد امکاناتي نظير سرويس هاي بهداشتي،روشويي ها،ايينه، اويز لباس و… در نظر گرفته شود.


خود وضوخانه به دو بخش اقايان ( برادران) و بانوان ( خواهران) تقسيم مي گردد که امکاناتي مشابه با يکديگر دارند.


در تهويه و کلا در سرويس هاي بهداشتي عمومي بحث تهويه و شست و شو و نظافت از اصول پايه اي محسوب مي گردد.به همين خاطر سعي ميشود از مصالحي استفاده کنيم که به راحتي قابليت شست و شو و نظافت را داشته باشند.


فضاي نمازخانه:


بر اساس تعداد دانشجويان اين فضا استاندارد سازي مي شود. از نظر نورگيري و مصالح محدوديت خاصي را شامل نميشود فقط بهتر است در ان از رنگ ها و فرم هاي ارام و ملايم استفاده شود تا هر چه بيشتر حس ارامشي


که جوهر نيايش است را محقق سازد. فضاي نمازخانه نيز خود به دو قسمت خواهران و برادران تقسيم ميشود.


ممکن است اين جداسازي با کمک پارتيشن يا پردا بوده که در مواقع وم بتوان فضايي يکپاچه در اختيار داشت.


سالن اجتماعات:


الف. فضاي سالن:


سالن اجتماعات به منظور ايجاد فضايي جهت گرد هم ايي ها،ارائه مقالات، اجراي برنامه هاي هنري و… طراحي ميشود.عامل تاثير گذار در سالن تعداد صندلي ها و مخروط ديد مي باشد.


سالن هاي اجتماعاتي که از ان به عنوان سالن نمايش نيز استفاده مي شود،علاوه بر داشتن استاندارد ها و معيار هاي سالن هاي اجتماعات بايد استاندارد هايي از نظير خروجي اضطراري و… که مربوط به سالن هاي نمايش مي باشد را نيز دارا باشند.نور سالن از طريق نور مصنوعي تامين شده و مصالح نيز بايد به گونه اي انتخاب شود که عايق صوت باشد.


سالن داراي فضا هاي جانبي از جمله صحنه نمايش،اتاق پشت صحنه و… مي باشد.


ب. سالن انتظار:


محل تجمع افراد در زمان هاي ميان برنامه يا پيش از شروع برنامه ست که بايد بر اساس ابعاد سالن اصلي طراحي شود.


اين فضا خود شامل قسمت هاي خدماتي مانند ،سرويس هاي بهداشتي،فروشگاه نوار يا کتاب،نيمکت،بوفه و… مي باشد.


نور


نور اين سالن ميتواند هم از طريق نور طبيعي و هم از طريق نور مصنوعي يکنواخت تامين گردد.ديوار هاي بين قسمت سالن انتظار و سالن اصلي برنامه بايد به خوبي جاذب صوت بوده تا سر و صداي ايجاد شده در سالن انتظار راهي به درون سالن اصلي نداشته باشد.


فرم


فرم سالن انتظار بهتر است به گونه اي باشد که ارتباطي واضح بين ورودي هاي فرعي سالن اصلي و ورودي به سالن انتظار داشته باشد. به اين معنا که بيننده بعد از ورود به سالن انتظار دچار سردرگمي نشود.


سالن انتظار را مي توان به عنوان يک فضاي تقسيم بزرگ نيز در نظر گرفت.در ساخت جزئيات مبلمان اين سالن نبايد از فرم هاي تيز و برنده استفاده کرد چرا که در مواقع اضطراري ايجاد خطر مي نمايد.


منبع: rentcheap


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : سالن ,بايد ,قسمت ,اساس ,کتاب ,طراحي ,سالن انتظار ,سالن اصلي ,طراحي فضاي ,فضاي آموزشي ,سالن مطالعه ,افراد استفاده کننده
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Courtney تورهای لحظه آخری نماوا کلیپ 8 بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. در جستجوی ناکجا آباد مسجد حضرت ولیعصر (عج) ما دیونه ها کشمش ضایعاتی اجاره در قشم فروش علف تراش ، بالابر ساختمانی ، شیلنگ ویبراتور ، ویبراتور بتنی آشنایی با شغل حسابدار- استخدام حسابدار